Doma aj v škole pripomíname deťom, aby dávali pozor na to, čo sa deje okolo nich. Aby sa pozorne dívali a pozorne počúvali. Takto upriamujeme ich pozornosť na vonkajší svet. A čo ten vnútorný?
Výskumy ukazujú, že ak je človek schopný stíšiť sa, v tichu uvažovať, zahĺbiť sa do svojho vnútra, zvyšuje sa aj jeho mozgová kapacita zameraná na spracovávanie podnetov z vonkajšieho sveta, čo sa prejavuje ľahším učením a zlepšenou pamäťou. Zdá sa, že toto „nič nerobenie“ má svoj význam. Schopnosť sebareflexie, introspekcie, morálneho posúdenia svojich úmyslov či konania je predpokladom pre zrelú a zodpovednú interakciu s vonkajším svetom, teda aj s médiami.
Mediálna kultúra a mediálny priemysel sa sústredia na vonkajší život, ktorý je nezriedka previazaný na niečo materiálne. Deti ako spotrebitelia sú cieľovou skupinou mnohých spoločností, čo sa prejavuje v reklamách, či už ide o hračky, oblečenie alebo jedlo.
Ak od svojich detí čakáme, že budú k médiám pristupovať zodpovedne a kriticky, je potrebné sa vo výchove sústrediť na rozvoj vnútorného sveta dieťaťa. Toto je druhou významnou potrebou vo výchove dieťaťa v mediálnej dobe. Kým prvá potreba – puto medzi dieťaťom a rodičmi – je kľúčom k zdravým vzťahom s druhými ľuďmi, druhá potreba – rozvoj vnútorného života – je nevyhnutná pre vnímanie svojej identity. Prečo je to dôležité vo vzťahu k médiám? Dieťa, ktoré si je isté samým sebou, ľahšie identifikuje pokrútené modely správania v médiách. Dieťa schopné zobrať si „time-out“, čiže oddychový čas, na premyslenie svojho konania, reflexiu vlastných reakcií, dokáže lepšie kriticky hodnotiť prijímané mediálne obsahy.
Ako pomôcť deťom rozvíjať ich vnútorný život
- Schopnosť reflektovať, viesť vnútorný dialóg je nevyhnutné spojená s ovládaním jazyka. Naše myslenie totiž prebieha v tom istom jazykovom kóde, ktorý používame, keď hovoríme s druhými. Je preto dôležité rozvíjať jazykové zručnosti svojho dieťaťa, a to nie v zmysle ovládania cudzích jazykov, ale v zmysle rozvoja slovnej zásoby a celkovej verbálnej kompetencie. Tomu hlavne pomáha intenzívna komunikácia s dieťaťom už od útleho veku, rozprávanie príbehov a čítanie rozprávok. Dieťa si prostredníctvom nich rozvíja svoju schopnosť symbolického vyjadrovania, čo je nevyhnutnou podmienkou pre bohatý vnútorný svet.
- Keď sa dieťa doslova „zasekne“ pri riešení problému a chce to vzdať, podporte ho, aby neskladalo zbrane, ale aby sa hlbšie zamyslelo a nesnažilo sa problém vyriešiť rýchlo. Pomôže tu napríklad správne zvolená otázka, ktorá dieťa posunie v uvažovaní.
- Pri riešení problémov, pri spracovávaní pocitov a emócií, pri tvorbe nápadov umožnite svojmu dieťaťu „zatiahnuť na hlbinu“ svojho vnútra tak, že ho naučíte oceňovať ticho. Príliš veľa vonkajších podnetov znižuje kapacitu pre introspekciu. Zapnutá hudba a televízia učeniu zväčša neprospievajú.
- Oceňujte svoje dieťa, keď urobí niečo inšpiratívne, niečo, čo vyšlo z jeho predstavivosti a myšlienkového snaženia. Podporí to jeho sebadôveru a bude si viac veriť, že na niečo príde aj v budúcnosti.
- Podporujte u svojho dieťaťa vnútornú motiváciu. Ono samo by v sebe malo postupne nachádzať motívy pre správne rozhodnutia a snaženie sa. Niekedy sa snažíme deti motivovať v takej miere, že im až bránime v tom, aby našli motiváciu v sebe. Dieťa potrebuje dôverovať samo sebe a nie vždy mať nad sebou externý dozor, motiváciu či odmenu.
Cez vnútorný život k mediálnej gramotnosti
Príliš veľa času stráveného s médiami ochudobňuje vaše dieťa o možnosť rozvíjať si vnútorný život. Schopnosť zatiahnuť na hlbinu svojho vnútra však dokáže človeku pomôcť pristupovať k médiám so správnym kritickým odstupom. Väčšinou platí, že nie konkrétne médium je zlé, ale nesprávne je to, ako k nemu pristupujeme. Kriticky zhodnotiť svoje mediálne návyky dokážeme lepšie, keď sme schopní sebareflexie. A sme opäť pri vnútornom živote.
Len na záver chcem ozrejmiť, že tento text nie je propagáciou zádumčivého, samotárskeho a čudáckeho života vo svojom vlastnom vnútornom svete. Práve naopak, jeho cieľom bolo ukázať, ako bohatý vnútorný život vedie k plnohodnotnému žitiu vo vonkajšom svete vrátane médií. Toto potrebujú naše deti, ak si chcú rozvíjať mediálnu gramotnosť. Rozvinutý vnútorný život je predpokladom pre to, aby z dieťaťa vyrástol jednotlivec istý samým sebou, slobodný a samostatný v uvažovaní i myslení.