Teší ma, #Hashtag

1
2598

V závere predchádzajúceho článku Pravidlá pre digitálne deti som načrtla príbeh dvanásťročného Igora, na ktorom som ilustrovala technologickú šikovnosť a vynaliezavosť tínedžerov.

Realitou je, že mnohé deti ťažia z toho, že ich rodičia nie sú s výdobytkami techniky skamarátení. Potvrdil mi to aj môj malý prieskum medzi rodičmi, z ktorého mi vyšlo, že väčšina nevie popísať, čo je hashtag a na čo ho všetci toľko používajú.
Ak sa chceme priblížiť svojim deťom, ak chceme nastaviť nejaké hranice a sprevádzať ich vo všetkom, čím žijú, mali by sme sa najprv aspoň pokúsiť ten ich svet trošku spoznať.

Nachádzame sa v rubrike „Mediálna výchova pre rodičov“. Rada by som vám teraz priblížila pojem hashtag (hešteg), ktorý je vo svete populárny už viac ako 8 rokov, a predsa mnohí ani netušia, na čo slúži.

Čo je hashtag?
Slovo hashtag (hešteg) je anglické slovo, ktorým sa pomenúva znak # (v slovenčine mriežka, krížik alebo dvojkrížik). Najskôr sme mriežku (hash) spoznali na klasických telefónoch – pri číslach 0 až 9 bola uvedená spolu s hviezdičkou.
Dnes hashtagmi myslíme slová alebo frázy, pred ktorými je mriežka. Kebyže to mám doslovne preložiť, znelo by to ako hash-tag = mriežkou označené.
Napríklad – Zuzka sa odfotí v obchode, ako si skúša nové tenisky. Fotku zavesí na Instagram a pod ňu napíše tieto hashtagy: #nakupujem #novetenisky #dnesobuvam #tenisky. Každý, kto si na takýto hashtag potom klikne, uvidí ďalšie podobné príspevky iných užívateľov, ktoré boli označené rovnakým hashtagom. Ak si na Instagrame klikneme na #novetenisky, zobrazia sa nám fotky nových tenisiek od výmyslu sveta.

Načo sa používa?
Pomocou mriežky teda označujeme kľúčové slová alebo témy záujmu. Tak sú tieto príspevky navzájom poprepájané, zatriedené a ľahko vyhľadateľné pre ostatných. Ak niekoho zaujímajú fotky svadobných účesov, stačí si v Instagrame vyhľadať #svadobneucesy. Ak chce niekto vidieť, aké zdravé recepty varia iní, môžu si na Facebooku vyhľadať hashtag #fitrecepty, pod ktorým nájdu rôzne fotky, videá, statusy na túto tému.
Tak sa všetci navzájom prepájajú, spoznávajú, sledujú, vytvárajú nekonečné množstvo sociálnych podskupín s rovnakými záujmami. A to dnes mladých baví.
Hashtagy používajú na všetkých sociálnych sieťach – od Twitteru, cez Facebook, Instagram, YouTube, až po najnovšiu sieť Tik Tok.
Len pre zaujímavosť, medzi najpopulárnejšie hashtagy na celom svete patrí: #Love, ktorý má viac ako miliardu použití.

Ako vznikol?
Hashtag v tomto kontexte prvýkrát na sociálnych sieťach použil internetový aktivista a právnik Chris Messina, ktorý 23. augusta 2007 napísal tento tweet: „Čo by ste povedali na používanie # (mriežky) pre skupiny. Napríklad #barcamp [správa]?“
Postupne sa takýto spôsob označovania stal viac zaužívaným. Paradoxne tomu dopomohli aj veľké požiare v južnej Kalifornii v októbri 2007, počas ktorých obyvatelia intenzívne využívali práve sociálne siete. Ľudia sa rýchlejšie skontaktovali a vedeli si pomôcť.
Obľúbenosť hashtagu rástla každým rokom tak rýchlo, že ho v roku 2010 oficiálne zaradili do Oxfordského slovníka a v roku 2014 aj do Scrabble slovníka.
Dnes tento znak nestretneme iba na sociálnych sieťach (pri statusoch, fotkách, videách, článkoch, komentároch), ale nájdeme ho použitý aj v offline svete (na oblečení, šálkach, v MHD, na billboardoch).

Ako ho napísať?
– Mriežku napíšeme pomocou klávesnice cez skratky. V prípade Windowsu kombináciou AltGr (pravý Alt) + X a v prípade operačného systému iOS a Linux použijeme Alt (ľavý Alt) + 3.
– Na mobile je napísanie mriežky veľmi jednoduché – väčšina klávesníc ju už automaticky obsahuje. Naťukáme ju podobne ako zavináč alebo symboly eura či dolára.
– Celý hashtag píšeme ako jedno slovo (aj keď sa inak skladá z viacerých slov). S mriežkou na začiatku. Bez medzery. Teda nie #portal za stolom, ale takto: #zastolom.sk
– Do hashtagu môžeme napísať aj čísla. Tiež existujú hashtagy aj s dĺžňami či mäkčeňmi (aj keď tieto interpunkčné znamienka mladí používajú na internete menej).
– Netreba to však s hashtagmi preháňať a písať ich pod jeden príspevok viac ako 15. Potom to môže vyznieť neprehľadne a niekedy až komicky.
– Na záver pripájam významy niektorých obľúbených medzinárodných hashtagov:
#TBT: Throwback Thursday. Štvrtky zvyknú užívatelia spomínať – zverejňujú fotografie z minulosti (najčastejšie fotky z detstva).
#Foodporn: fotky jedál a dezertov.
#skyporn: fotky oblohy – západ slnka, oblaky, východ slnka.
#POTD: Photo of the day. Najlepšia fotka dňa.
#OOTD: Outfit of the Day. Fotky outfitu – užívatelia zdieľajú, čo v ten deň majú na sebe.

Zdroj fotografie: www.pexels.com

1 komentár

  1. Spočiatku si mnohí mysleli, že ide len o chvíľkový trend mileniálov, no dnes ho aktívne používa celý svet. Známa mriežka nám učarovala natoľko, že ju často využívame aj tam, kde nemusíme. Stala sa takmer nutnosťou – ak váš príspevok nemá hashtag, akoby ani neexistoval. Musíme ho ale skutočne používať za každých okolností?

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár
Prosím zadajte svoje meno