Recenzia: Môj život so svätými

0
112

Ak by sa ma niekto spýtal, akým jedným slovom by som charakterizovala knihu Môj život so svätými od Jamesa Martina, odpovedala by som, že nemám ani poňatia. Totižto, kniha vo mne vyvolala explóziu pocitov, ktoré sa do jedného slova určite nezmestia, preto pochybujem, že také i existuje.

James Martin ma prekvapil, pretože štýl, akým bola kniha podaná, sa líšil od môjho očakávania.

Kto by si bol pomyslel, že tento jezuitský páter sa s nami podelí nielen o svoj vzťah a úctu k svätým, ale že celé rozprávanie obohatí aj o svoj život. Každý jeden pohľad na svätého, ktorého si váži, začína jeho osobným príbehom. Opisuje cestu, ako sa k nemu po prvýkrát daný svätec prihovoril, ako ho spoznal a ako naňho zapôsobil. A verte mi, že som sa už dlho tak dobre nezasmiala, ako pri jeho zážitkoch zo života.

Je to úžasný, vtipný a veľmi úprimný človek, ktorý sa nebojí opísať svoje zlyhania, pády, trápne situácie a iné nám všetkým známe ľudské radosti a starosti. Niekedy bolo až neuveriteľné, ako sa spoznal so svätými. Boh je naozaj majster, ktorý dokáže k sebe pritiahnuť človeka aj cez tie najbizarnejšie situácie. A James Martin je toho skutočným príkladom.

Musím povedať, že autor na mňa veľmi zapôsobil a ak je jeho každá kniha taká vtipná, radostná a skvelo napísaná, tak niet pochýb o tom, že ešte po niektorej siahnem. Najviac sa mi však páčilo, že je všetko napísané tak ľudsky. Žiadne odborné termíny, ktorým normálny človek nerozumie, žiadne filozofické úvahy, pri ktorých nejeden zaklipká viečkami. A ak sa aj vyskytli, tak ich autor trefne vysvetlil a človek mohol s úsmevom čítať ďalej.

Som naozaj nadšená a kniha sa pre mňa stala obrovským pokladom. Spoznala som nielen životy svätých, o ktorých som nikdy nepočula, alebo aj tých, s ktorými som už mala tú česť, ale spoznala som aj samotného autora a vďaka jeho skvelému zmyslu pre humor a ľudskému prístupu bolo čítanie tejto 422-stranovej knihy zážitkom. Pre mňa je to jedna z tých kníh, ktorú by som s obrovskou radosťou darovala každému so slovami: „Tak toto si musíš prečítať a ver, že neoľutuješ.”

Vďaka tejto kúzelnej knihe pochopíte, že svätý môže byť každý z nás a všetci tí, ktorí sa tak nazývajú, sú toho príkladom. Ako aj samotný autor píše: „Myslím, že svätosť je cieľ, ktorý Boh určil nám všetkým, je to naša konečná stanica.”

No najviac ma povzbudili tieto slová: „Univerzálnym povolaním k svätosti je pozvanie byť sebou samým.” Preto sa nebojme, že nikdy nebudeme ako napríklad sv. Terezka z Lisieux alebo sv. František z Assisi. Boh nás stvoril každého výnimočného a preňho sme vzácni takí, akí sme. A svätí sú tu preto, aby nám pomohli nájsť ten správny vlak, ktorý nás, ako autor spomína, privezie na konečnú stanicu, kde na nás čaká Ten, ktorý nás nadovšetko miluje.

Preto ak chcete siahnuť po kvalitnej kresťanskej literatúre, ktorá vás nielen povzbudí či vzdelá, ale aj rozosmeje, určite skúste knihu s názvom Môj život so svätými od sympatického pátra Jamesa Martina. Rozhodne stojí za to.

Autorka recenzie: Monika Kvašňovská

Bibliografický popis: MARTIN, J. 2016. Môj život so svätými [My Life with the Saints], Trnava : Dobrá kniha, 422 s., viazaná (tvrdá) s prebalom, ISBN: 9788071419881.

Pôvodne publikované na http://www.dobrecitanie.sk/recenzia-knihy/moj-zivot-so-svatymi-recenzia/