Potrat nie. A čo antikoncepcia?

7
83

Ženieme sa za bio potravinami, bio čistiacimi prostriedkami či dokonca bio oblečením. Čo takto skúsiť „bio manželstvo”? Prvý zo série článkov na tému, v ktorej má mnoho slovenských katolíkov jasno – a žalostne sa mýli.

 

Predstavte si situáciu:

Je zima a vaše dieťa chce ísť von. Vy mu vysvetľujete: „Pozri, zápal pľúc je naozaj zlý, takže keď ideš v zime von, daj si na hlavu čiapku a vezmi si teplý kabát.“ Ono vás poslúchne, ale potom mu pri hre čiapka spadne, nedá si ju späť na hlavu a dostane zápal pľúc.

Vy mu však poviete: „Mrzí ma to, ale hoci by antibiotiká Tvoj problém vyriešili a vyliečil by si sa, nepôjdem s Tebou do lekárne.“

Asi by ste sa aj sami považovali za krkavčích rodičov, že?

 

A teraz iná situácia, ktorú si viem predstaviť v kresťanských kruhoch: „Počuj, ešte nemáš skončenú školu. Ani tvoj priateľ ešte nie je v robote zabehaný. Dúfam, že si dávate pozor.“ Samozrejme, že si pozor dávajú, ale z nejakého dôvodu to nevyjde (väčšinou to nevyjde).

Vy však dcére poviete: „Mrzí ma to, ale hoci by potrat Tvoj problém vyriešil, musíš si to (dieťa) nechať. Bol by to hriech.“

 

Tehotenstvo ako choroba

Tehotenstvo je momentálne chorobou, voči ktorej sa treba chrániť. „Teplou čiapkou“ je antikoncepcia. Keď však nastane problém počas sexuálnej zábavy a dievča otehotnie, hovoríte jej (ak ste dobrá katolíčka), že nemôže tú situáciu „vyriešiť” a to, čomu sa chcela brániť antikoncepciou, ale nevyšlo to, musí strpieť. Hoci jej kamarátky okolo to bežne „riešia” potratom.

Zastávať postoj, že akceptujeme antikoncepciu, ale odmietame potrat, v sebe akoby nieslo logický rozpor. Takýto postoj bude proste len ťažko fungovať, ak sme si nechali nadiktovať, že tehotenstvu sa treba brániť.

Je však antikoncepcia rovnako zlá ako potrat preto, lebo obe sú riešením „problému”, ktorý problémom nie je? Ján Pavol II. v encyklike Evangelium Vitae hovorí jasne: „Napriek rozdielu vo svojej vnútornej povahe morálna závažnosť antikoncepcie a potratu pochádza z toho istého stromu.“ Teda, na jednej strane je rozdiel v morálnom charaktere a závažnosti medzi potratom a antikoncepciou (ak opomenieme abortívne účinky niektorých typov antikoncepcie). Ale je dôležité uvedomiť si, že v antikoncepcii je zakorenená hlboká mentalita idúca proti životu.

Okrem úvodného rozporu, ktorý často nastáva v tejto otázke v kresťanských rodinách, kde napriek všetkému ešte aspoň do istej miery rozumejú zásadne horším dôsledkom “potratového riešenia”, uvedieme aj ďalšie.

 

Nervozita ohľadne života

V našej kultúre panuje určitá nervozita, čo sa týka nového života. Najzreteľnejšie to vidno v takzvanej „núdzovej antikoncepcii“ – pilulke „morning-after“ alebo „ráno po“. Je to tým, že v tomto type antikoncepcie vôbec neexistuje rozdiel medzi antikoncepčným účinkom a potratovým účinkom.

Tiež sa dá zo skúsenosti odsledovať, že ktorákoľvek kultúra akceptuje tento typ technológie, už zahmlila rozdiel medzi antikoncepciou a potratom. Už ju vôbec netrápi tento rozdiel. A to z dôvodu mentality idúcej proti životu, ktorá je v antikoncepcii prítomná a ktorá logicky vplýva na kultúru.

Táto mentalita vedie priamočiaro k legalizácii potratov a iným podobným praktikám proti životu. Ak krajina legalizuje antikoncepciu, skoro ihneď za tým legalizuje potraty. Je len veľmi málo krajín, ktoré v tomto odolali viac ako desať rokov. Pretože akonáhle sa legalizuje antikoncepcia, dvere do kultúry sú odomknuté.

Jemný odtieň nervozity z nového života som zažila aj u nás doma pri rodinnej oslave. Oslavovali sme narodeniny a pozvala som nie veľmi obľúbeného člena rodiny a kým prišiel, chcela som na to upozorniť už prítomných hostí, aby nezažili nepríjemné prekvapenie pri príjemnej udalosti. Urobila som to možno nešťastne, keď som to uviedla slovami: „Mám pre vás jednu zlú správu…“ a naraz z niekoho spontánne vyhŕklo: „Si tehotná?“ Bolo to v čase, keď sme mali prvé dieťa a to malo tuším rok. Zo mňa tiež spontánne vyletelo: „Nie, to by bolo dobré, ale príde…“ Čudný pocit vo mne však zostal.

 

Služobník či vrátnik?

Nakoniec, antikoncepcia tiež mení vnímanie úlohy manželov pri vzniku života. Ján Pavol II. je v tomto veľmi výstižný vo Familiaris Consortio. Hovorí, že úloha manžela a manželky je byť služobníkmi prenosu ľudského života, ale nie rozhodcami (arbitrami), niekým, kto jednoducho rozhodne o živote ako vrátnik – áno alebo nie.

 

Úlohou manželov je byť služobníkmi moci, ktorá im je darovaná. Na druhej strane, antikoncepcia sa inkulturuje do myslí ľudí a hovorí im, že sú skutočne vrátnikmi života. Že oni a len oni rozhodnú, kedy život bude a kedy nie. A potom, samozrejme, keď sa vyskytne neželané tehotenstvo, použije sa táto mentalita vrátnika oveľa drastickejším spôsobom voči nenarodenému dieťaťu.

 

————

Všímate si aj vy vo svojom okolí, ako sa akceptáciou antikoncepcie mení naše vnímanie života? Badáte problém s odmietaním potratu ako „núdzového riešenia”? Pociťujete tiež istý subtílny negatívny postoj voči novému životu a to, že manželia sa považujú za vrátnikov? Toto nie je jediná oblasť, v ktorej „vďačíme“ antikocepcii za zmenu zmýšľania. V ďalších dieloch sa môžete tešiť na odkrývanie tohto kultúrneho rébusu.

 

Foto: Makovníkovci

7 komentárov

  1. Týmto článkom však stierate aj rozdiel medzi umelou antikoncepiou a prirodzeným plánovaním rodičovstva, pretože cieľ je tam ten istý – neotehotnieť.
    Zdá sa mi to ako príklad: Poslať dieťa von, ale iba v slamenom klobúku, lebo ten je z prírodných materiálov a nie ako hnusná umelá čiapka, a keď dostane zápal pľúc, rovnako neísť do lekárne :).

  2. Myslím si, že plánovanie rodičovstva je oveľa širšia a zložitejšia záležitosť. Je to stav celej spoločnosti. Teraz sa všetko zvykne posudzovať výkonom, úspechom. Mám štyri dospievajúce deti. Keď sme ich prijímali bola úplne iná situácia. Teraz, keď ešte žiadne z nich nepracuje a treba ich zabezpečiť musím siahať často na dno svojich síl. Myslela som, že najťažšie boli plienky, choroby. Najťažšie je teraz zvládnuť ten nápor v práci, tú neúprosnosť podnikateľského prostredia, korupcia, nečestnosť, prudko sa rozvíjajúce IT technológie. Avšak všetko sa dá zvládnuť, keď máte dobré, funkčné spoločenstvo, ktoré je prorodinné, či už rodinné, farské, akékoľvek hodnotné spoločenstvo, ktoré vás podrží v náročných obdobiach. Potom podľa toho ide aj postoj k počtu detí.

  3. Ahoj, mám 5 detí, jedno už pracuje a najmladší bude mať 11. V mojej dávnej nevedomosti som mala antikoncepciu, ale potom ma Boh poučil a narodili sa nám ešte 2 deti. Nebránim sa ani ďalším, ale ani veľmi netúžim. Nechávam tieto rozhodnutia na Boha, on vie najlepšie, čo potrebujeme a čo zvládneme. Veď nám nakladá len toľko, koľko sú naše ramená schopné uniesť :-).

  4. Nie vždy sú schopné tie naše ramená to uniesť:). V dnešnej dobe „nechávať všetko na Boha“ znie síce pekne, ale poznám mnohých katolíckych rodičov s väčším počtom detí ktorí jednoducho idú za hranice svojich síl a končia na antidepresívach a majú vážne zdravotné problémy. Deti sú úžasný dar, ale máme predsa právo rozhodovať, koľko ich chceme mať, odhadnúť svoje sily, koľko toho dokážeme zvládnuť. Práca, permamentný stres, nedostatok spánku, všetci čo máme deti, vieme o čom hovorím, sa podpíšu pod zdravotný stav rodičov i celú atmosféru v rodine.
    Skutočne ani ja nevidím rozdiel medzi prirodzeným plánovaním a umelým – úmysel je predsa rovnaký – neootehotniet, pricom velkou nevýhodou prirodzených metód je skutočnosť, že pohlavný styk je možné mať len počas neplodných dní a tých je tak 10-12 do mesiaca (ak nerátam obdobie menštruácie). Znamená to preto veľké obmedzovanie sa, keď má žena chuť najviac cez plodné dni, tak nemôže mať sexuálny styk, ak nechce otehotnieť. Pripadá mi táto politika cirkvi zvrátená. Existuje predsa i zdravotne nezávadná antikoncepcia – kondóm. Je stále veľa katolíkov ktorí cirkvi slepo veria a nepoužívajú napríklad ani kondóm, čo má negatívne následky na ich sexuálny život. Myslím, že úplným zakazovaní antikoncepcie (vrátane kondómov) zasahuje cirkev neprimeraným spôsobom do intímneho života ľudí. Poznám napr. jeden manželský pár (praktizujúci katolíci), ktorí po narodení tretieho dieťaťa úplne prestali sexuálne žiť (vyše roka) lebo sa báli že znovu otehotnie (žijú piati v dvojizbovom byte) a kondóm považovali za hriech a po pôrode mala žena úplne rozhádzaný cyklus takže vôbec nebola schopná určiť podné a neplodné dni. A podobných prípadov je veľa tak by som sa veľmi prihováral za isté reformy v tejto oblasti – minimálne aby kondóm v manželstve nebol považovaný za hriech:)

    • my mame 4 male deticky a ak by fungovalo ppr tak ako pises q012 dni do mesiaca, tak by to bolo z mojho pohladu super. Kolkokrat vobec nie je cas a priestor na to byt spolu a ked sa predsa najde tak zvycajne hned otehotnieme (2r rozdiely medzi detmi). To je frustrujuce na tom, ze jednoducho nie je cas ani priestor a ak nahodou raz alebo menej krat za mesiac je tak este k tomu stresy z dalsieho otehotnenia. Ja zvycajne uspavam starsie deticky a manzelka ma pri sebe v spalni 6mesacne babo, ked pridem za nou uz spia, chapem to, lebo je po celom dni vycerpana, kvoli sexu ju budit nebudem, neocenila by to tak ako napr. ja, proste mam smolu. Chcem tym povedat ze je to velmi komplexny problem. Suhlasim s tym co pisal Martin vyssie, antikoncepcia ci billingsova metoda, umysel je rovnaky, neotehotniet. Vdaka pokroku v medicine vsak uz dnes vieme mat technicky cisty styk v obdobi ked sa s velkou pravdepodobnostou neda otehotniet. Nechapem ze je to cirkevne podporovane, ked inde v biblii sa pise ze zhresit sa da uz pohladom, alebo umyslom. Trochu absurdne podla mna. Chyba mi proste jasne stanovisko cirkvi k tomuto, pokojne aj v zneni: manzelia sa nemaju obmedzovat a maju zadravo fungovat v manzelskej vzajomnosti, akakolvek antikoncepcia je zakazana, treba nechat pocet deti na mnozinu ktoru nam nadeli Vsemohuci. Toto by bolo podla mna jasne a jednoznacne a v sulade s bibliou, i ked dost narocne na dodrzanie. Mat dve deti (iba) sa mi zda v dnesnej dobe naozaj malo, nie z teologickeho pohladu ale najma z hladiska populacnej krivky, myslim ze chyba nejaka delta alebo yield, proste prirastok. S mojimi 4 detmi som spokojny, a mozno sa este nieco pritrafi i ked manzelka teraz potrebuje trochu pauzu a zaroven coskoro prekroci 40tku co okrem roznych rizik prinasa aj obmedzenia v plodnosti u niektorych, ale u mnohych nie 😉

  5. Mne sa skor zda, ze problem s logickym myslenim maju autori tohto clanku. Antikoncepciu pouzivaju ludia predsa aby sa vyhli potratu. Je to cista hlupost, ze antikoncepcia vedie k legalizacii potratov. Neviem, kde na taketo totalne nepodlozene subjektivne a zaujate fakty chodite, ja len dufam, ze normalni ludia so stipkou zdraveho rozumu sa nimi nenechaju manipulovat…

  6. Antikoncepcia má zabrániť otehotneniu. S manželkou máme dve deti a sme šťastní. Ďalších potomkov chceme minimalizovať používaním antikoncepcie. Pohlavný styk v láskyplnom manželstve je dar od Boha. Veľmi radi sa milujeme a ako ochranu používame kondóm + farmatec. Bez ochrany by sme boli mnohopočetná rodina. Človek má od pána Boha danú slobodnú vôľu, ktorá nesmie byť v rozpore z Božími požiadavkami (10 božích príkázaní). Slobodne sa rozhodnúť pre antikoncepciu – nevnímam ako porušenie nášho vzťahu s pánom Bohom. Hormonálna antikoncepcia podľa mňa príliš ovplyvňuje ženskú psychiku a hormonálnu rovnováhu.

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár
Prosím zadajte svoje meno