Recenzia: Posvätné manželstvo

0
363

Keď sa mi kniha Posvätné manželstvo od Garyho Thomasa dostala do rúk, mala som voči nej trochu predsudky. Asi to bude znieť trochu hlúpo, ale keďže má pevnú väzbu a úplne jednoduchý obal, mala som pocit, že bude nudná alebo príliš „omáčkovitá“. Našťastie opäť platilo staré známe: „Nesúď knihu podľa obalu.“ Bola som veľmi milo prekvapená, a to hneď niekoľkými vecami.

Historický kontext: ako aj sám Gary Thomas píše, jeho cieľom nie je prísť s novými prelomovými myšlienkami. Snaží sa ísť do histórie a hľadať to najlepšie, čo ponúkajú klasickí autori na tému manželstva. To, že kniha Posvätné manželstvo ponúka aj pohľad na manželstvo v historickom kontexte, mi v mnohom ucelilo moje vlastné vnímanie manželstva a tiež som lepšie pochopila, prečo nie je bežné hovoriť o manželstve ako o niečom, čo môže zásadne pomôcť človeku duchovne rásť. A práve toto je podľa mňa podstatou tejto knihy. Začať vnímať manželstvo ako nevyčerpateľný zdroj duchovného rastu manželov a ako prostriedok na budovanie charakteru kresťana.

Gary Thomas pristupuje k manželstvu s veľkou vážnosťou. V každej kapitole ide viac a viac na hlbinu, takže nuda určite nehrozí. Človek začne hneď prehodnocovať svoje postoje a správanie v manželstve a začne túžiť po zmene. Samozrejme, autor nás vyzýva začať od seba.

Celá kniha je popretkávaná mnohými citátmi, skutočnými príbehmi, vlastnými skúsenosťami autora a hlavne biblickými odkazmi, čo veľmi spestruje čítanie. A tiež oceňujem otázky na diskusiu ku každej kapitole, ktoré sa nachádzajú úplne na konci knihy. Ja som si ich všimla, až keď som čítala tretiu kapitolu, pretože obsah som podrobne neštudovala a autor sa o nich nikde v úvode nezmieňuje. To je podľa mňa škoda. Trochu by ma totiž mrzelo,  ak by som ich našla až po dočítaní celej knihy.

Veľmi odporúčam, aby si knihu čítali manželia spolu. Je v nej totiž toľko hodnotných a podnetných myšlienok, že skôr či neskôr si pri čítaní budete musieť povedať: „Toto mu/jej musím prečítať!“

Veľmi pozitívne hodnotím aj to, že autor neponúka nijaké „zaručené recepty“ pre šťastné manželstvo. Práve naopak – nevyhýba sa realite a uznáva, že v manželstve je mnoho ťažkých a zložitých situácií. Napriek tomu však povzbudzuje manželov, aby vytrvali a hľadali spôsob, ako môžu duchovne rásť aj v ťažkostiach.

Štýl písania je veľmi svieži a dobre sa číta. V mnohých príhodách sme sa aj s manželom našli, takže sme ostali povzbudení, že nie len my prechádzame takými vecami. Tiež má veľmi oslovili myšlienky o vízií a tvorivosti manželstva, ktoré znova nútia človeka zamyslieť sa nad svojím smerovaním v živote a vedú ho k modlitbe a hľadaniu vyššieho poslania.

Kniha Posvätné manželstvo naozaj vťahuje a pozýva manželov do nadprirodzeného svätého života, v ktorom na prvom mieste je hľadanie Božieho kráľovstva, Jeho princípov a tiež túžba po charaktere, ktorý sa Bohu páči. Odporúčam pre všetky páry, ktoré chcú ísť ešte ďalej vo svojom vzťahu a chcú hľadať Božiu vôľu pre svoje manželstvo.

Kateřina Launerová
Bibliografický popis: THOMAS, G. 2016. Posvätné manželstvo [Sacred marriage], Bratislava : TATRAN, 269 s., pevná, ISBN 978-80-222-0794-2.