Recenzia: Pán je môj pastier… a mení životy

0
471

Musím sa priznať, že ak by sa ma niekto pred mesiacom opýtal, ako znie 23. žalm, márne by som lovila v pamäti. A predpokladám, že je viac tých, ktorí poznajú tento úryvok zo starozákonnej Knihy žalmov skôr podľa jeho úvodných slov, ako podľa číselného označenia. „Pán je môj pastier, nič mi nechýba …“ Až notoricky známe verše, chválospev na jedinečného pastiera, ktorý svoju ovečku zahŕňa všetkými možnými dobrodeniami. Vďaka tomuto na mňa ako magnet zapôsobila z predloženej ponuky práve kniha Betsy Duffeyovej a Laurie MyersovejPán je môj pastier… a mení životy.

Obálke knihy dominuje postava ženy kráčajúcej po ceste krajinou, ktorá akoby sa strácala v nejasnom opare. Hneď vo mne skrsla myšlienka, že ide o stratenú ovečku, ktorá hľadá svojho pastiera. Ide po ceste k cieľu, zatiaľ ešte len hmlistému, ale vie, že nesmie zostať prešľapovať na mieste, musí ísť a hľadať.

Čitateľ je hneď v prvej kapitole románu vrhnutý doprostred životnej drámy hlavnej hrdinky  Kate McConnellovej, ktorá sa po vážnej autonehode pod rukami lekárov preberá z bezvedomia, no opakovane doňho upadá. Ochromená neznesiteľnými bolesťami snaží sa rozpamätať sa na udalosti pre ňu tak tragického dňa. Kate je veriaca žena, manželka a matka, ktorá sa snaží svoju vieru pretaviť do každodenného života. Zvláštnou záľubou Kate je rozdávať na lístočkoch napísané úryvky zo Svätého písma.

A práve kúsok papiera so žalmom o Dobrom pastierovi sa stáva spojivom dvanástich životných osudov opísaných v druhej až trinástej kapitole knihy. Ocitneme sa v rôznych kútoch sveta a spoznáme dvanásť ľudí, pre ktorých sa putujúci lístoček s 23. žalmom stane impulzom k radikálnej zmene životných postojov a k duchovnému znovuzrodeniu. Čínska študentka, pretekárka na dlhé trate z Kene, parížsky znalec obrazov, taliansky pestovateľ olív a ďalší ôsmi našli v slovách žalmistu povzbudenie a pokoj srdca.

V poslednej štrnástej kapitole sa opäť prenesieme do nemocnice ku Kate McConnellovej  bojujúcej s následkami ťažkých zranení. Ako dopadne tento jej boj o prežitie? Lístok so žalmom o dobrom pastierovi končí svoju púť v rukách človeka, pre ktorého ho Kate s veľkou láskou napísala. Prinesie želanú zmenu aj v jeho živote? Ak chcete spoznať odpovede na tieto otázky, začítajte sa do knihy Betsy Duffeyovej a Laurie MyersovejPán je môj pastier… a mení životy.

Sestry Betsy Duffeyová a Laurie Myersová nám úplne na záver v skratke  predstavujú seba a  zrod knihy. Vyštudované lekárky pôvodom zo Západnej Virgínie v USA sú autorkami 35 kníh pre deti. Román Pán je môj pastier… a mení životy je ich prvým dielom pre dospelých čitateľov.

Bohaté skúsenosti autorskej dvojice s literárnou tvorbou pre deti sú v ich prvom „dospeláckom“ románe dosť výrazné. Je písaný jednoduchým, zrozumiteľným jazykom. Ale čo mne osobne tak trochu prekáža, je fakt, že každý príbeh sa končí až príliš dobre, ako v rozprávke. A to mi pripadá odtrhnuté od reality dnešných (žiaľ, nielen dospelých) ľudí, ktorí vyhľadávajú hlučné zábavy a boja sa ticha, v ktorom by mohli začuť Boží hlas.

Na druhej strane som presvedčená, že Bohu nič nie je nemožné. On sa prihovára každému človeku iným spôsobom, povoláva tých, ktorých si vyvolil a v čase, ktorý sám určil. Nedovolím si pochybovať o tom, že premodlené úsilie  o šírenie Božieho slova môže vykonať doslova zázraky, tak ako to bolo v prípade Kate McConnellovej. Presne ako hovorí prorok Izaiáš, ktorého autorky citujú celkom v úvode, ešte predtým, než sa pustili do prvej kapitoly:

„… tak bude moje slovo, ktoré mi vyjde z úst, nevráti sa ku mne naprázdno, ale urobí, čo som si želal, a vykoná, na čo som ho poslal.“ (Iz, 55,11)

V každom prípade kniha Betsy Duffeyovej a Laurie MyersovejPán je môj pastier… a mení životy bola pre mňa obohatením. Je to román pre nenáročného čitateľa na chvíle oddychu a duchovného pookriatia.

Autorka recenzie: Alena Marhefková