Proroctvo má vo Svätom písme dva významy: užší – slovo od Boha povedané do aktuálnej situácie prežívanej tu a teraz a širší – predpovedanie budúcnosti v mene Boha. Sviatosť manželstva je prorockým znamením v oboch uvedených významoch. Tento prorocký rozmer je vlastný sviatosti manželstva ako takej, preto sa týka každého manželstva.
Manželstvo ako znamenie pre prítomnosť
V Liste sv. Pavla Efezanom (5, 20 – 33) je pasáž, v ktorej sv. Pavol prirovnáva manželstvo medzi mužom a ženou k manželstvu medzi Kristom a Cirkvou. Vzájomným porovnávaním a vytváraním paralel tak rozvíja naraz náuku o manželstve a náuku o Cirkvi.
Podľa tejto jeho náuky je sviatosť manželstva, a teda aj vzájomný vzťah manžela a manželky, živým obrazom vzťahu Krista a Cirkvi. Muž má preto svoju ženu milovať tak, ako Kristus miluje Cirkev a tento príklad má nasledovať až tak, že nebude váhať za svoju manželku aj zomrieť.
Pri rozprávaní o stvorení sveta v Knihe Genezis (1, 27) čítame, že Boh stvoril človeka na svoj obraz a podobu ako muža a ženu. To znamená, že človek nie je Božím obrazom len ako ľudský druh, ale aj vzájomné vzťahy a láska medzi mužom a ženou majú na Božom obraze v človeku svoju účasť. Akým spôsobom? Boh je len jeden, no sú v ňom tri osoby. Boh je spoločenstvo Osôb, ktoré sa vzájomne darujú v láske. Láska medzi Otcom a Synom je taká intenzívna, že z nej vzniká nová Osoba – Duch Svätý. Rovnako sa aj manželia darujú jeden druhému v láske a z ich lásky vzniká nová osoba – dieťa. Analogicky tomu, ako sú božské Osoby spojené jedinou božskou prirodzenosťou, sa manželia spájajú v jedno telo. Rodina je najkrajšou ikonou Najsvätejšej Trojice.
Vždy, keď sa pozrieme na manželstvo, na rodinu, uvidíme živý obraz Boha, jeho znamenie vo svete.
Manželstvo ako znamenie do budúcnosti
V kine vždy pred samotným filmom premietajú upútavky na ďalšie filmy, ktoré budú uvedené onedlho. Takúto upútavku môžeme vidieť zakaždým, keď vstúpime do kostola, v ktorom sa práve vysluhuje sviatosť manželstva. Nie je to však upútavka na nejaký film, ale na grandiózne predstavenie kozmických rozmerov – Kristov návrat na zem.
V Knihe Zjavenia sv. Jána (19, 4 – 9) je opísaná scéna, kedy v nebi vypukne obrovská radosť, taká veľká, že pripomínala hromobitie, lebo nadišla chvíľa, ktorú všetci tak túžobne očakávali: Kristova svadba s jeho nevestou Cirkvou.
V časoch pozemského života Pána Ježiša mala židovská svadba dve fázy:
- Zásnuby, pri ktorých sa vyslovil manželský sľub a ženích potom išiel stavať dom;
- Sobáš, teda slávnostné vovedenie nevesty do postaveného domu.
Kristus vyslovil svoj svadobný sľub, keď pri poslednej večeri povedal: „Toto je moje telo“ a „Toto je moja krv.“ Pred svojím vystúpením do neba povedal, že nám ide pripraviť miesto (Jn 14, 2). A keď príde druhý raz na tento svet, príde preto, aby svoju nevestu Cirkev slávnostne voviedol do svojho domu.
Slávenie sviatosti manželstva je vždy pripomienkou, že Pán príde čoskoro (Zjv 22,20).