Kde sa stratila moja radosť?

0
1118

V noci bola dlho hore, nevedela zaspať. Myšlienky jej utekali, snažila sa ich pochytať, aby už nerozmýšľala a zaspala. Nešlo to – aj naďalej jej vírili v hlave, ako sa im chcelo.
Pochopila, čo znamená, že srdce bije ako splašené. Mala pocit, že jej vyskočilo z hrude a bije jej priamo pri uchu. Počula a vnímala každý zrýchlený tlkot srdca. A takto konečne zaspala, aby o päť hodín vstala.
Cez deň sa snažila nájsť stratenú energiu a nejakú krásu v tom, že vyšlo slnko a že má rodinu. Snažila opäť získať životnú rovnováhu a stíšenie sa. Ale nedokázala to. 

Zákonite prišlo vyčerpanie, a keďže bola náročná sama na seba – prišli aj sklamania v práci – nedokázala pracovať podľa svojich predstáv a vlastných očakávaní.
Nikomu však nič nepovedala, zaumienila si, že to nejako zvládne sama, aby nikto nič netušil.

Spoznali ste sa aspoň sčasti? Tiež ste prežili niečo podobné? Dlhodobý stres, obavu, vyčerpanie? Malý kúsok pred vyhorením? Netýka sa to však len pracujúcich ľudí, ale aj žien na materskej dovolenke.   

Keďže každý z nás sa občas dostane do obdobia, ktoré je náročnejšie ako zvyčajne alebo prežije hektický čas. Vtedy je dobré vedieť, čo spraviť, aby nás emócie, stres, vyčerpanie úplne neochromili.
Platí tu pravidlo – postaraj sa o seba. Znie to jednoducho, ale, verte mi, nie je to také jednoduché! Ale nie je to ani nemožné. Sme zvyknutí, že sa staráme o deti, že pomôžeme rodičom či súrodencom, kamarátom… ale vieme pomôcť aj samy sebe? Dokážeme sa postarať o seba? Počúvame svoje telo, vnímame svoje myšlienky, emócie? Ak nie, je načase sa to naučiť. 

Ako sa teda postarať sám o seba? 

    1. Obeduj. Možno netypické, pre niekoho prekvapivé, že to spomínam, ale je dobré si to pripomenúť. Neuveríte, koľko ľudí v strese, v únave, v nestíhaní nemá ani jedno teplé jedlo počas dňa. Ak si nedoprajete zastavenie sa pri jedle, prídete o tú chvíľu pokoja, kedy si oddýchnete a kedy nasýtite telo, ktoré bez jedla nemá energiu, a vy ste zákonite podráždenejší. Aby ste nepremeškali svoj obedný čas, nastavte si budík – aby ste nezabudli.
    2. Myšlienky. Mnoho z nás má pocit, že musí potláčať myšlienky – musí si zakázať myslieť na niečo negatívne, stresujúce. V skutočnosti takéto potlačovanie spôsobí presný opak – čím viac si zakazujeme na niečo myslieť, tým viac na to myslíme. Následne venujeme veľa energie tomu, aby sme tieto myšlienky potlačili. Preto ak príde neželaná, smutná, ťažká myšlienka, nechajte to tak. Predstavte si, že tá myšlienka je ako vlak – prichádza, chvíľku zastane a potom odíde ďalej. Na tej pomyselnej zastávke jej nevenujte veľa času, rozptýľte sa, ale nebráňte sa tomu. Myšlienka tak ako prišla, tak aj odíde.
    3. Legitimizujte svoje emócie. Čo to znamená? Ak ste unavený, smutný či nahnevaný, nezakazujte sa takto cítiť. Je to normálne, aj zlá nálada patrí k životu. Nebráňte sa a nemyslite si, že si nemôžete takto cítiť. Problém je, ak negatívna nálada, smútok a hnev zasahujú do vášho bežného dňa v takej miere, že vám narušia normálne fungovanie. 
    4. Vypnite sa. Ak je toho na vás príliš, jednoducho sa vypnite. Ak ste unavená z detí, vyberte si oddychový čas. Zapnite im rozprávky, požiadajte o pomoc, zrušte všetky aktivity navyše a sústreďte sa len na najnutnejšie činnosti. Nebojte sa, deti to prežijú. Ak ste v práci, tak sa vypnite tiež. Ako? Tak, že keď z nej odídete, nedvíhajte pracovné hovory, neotvárajte si maily, nerozmýšľajte nad prácou. Príďte domov a rozptýľte sa – venujte sa sebe, pečte, hrajte sa s deťmi, pozerajte filmy, čítajte, behajte… čokoľvek, čo vám dodá radosť a upokojí vás. Neberte si žiadne povinnosti navyše, ako upratovanie skríň, veľké nákupy, akcie s deťmi… robte to, čo zvládate a čo vám dá radosť. 
    5. Nebuďte s tým sám. Toto je kľúčové pre mnohých z nás. Zdieľanie sa, pomenovanie ťažkostí a nájdenie pochopenia u druhých je liečivé. Byť s niekým a rozprávať sa, priznať si svoje vyčerpanie, svoj stres a byť v prítomnosti druhých ľudí. Nehľadať riešenia, ale byť len vypočutí a prijatí. Objímte svojho manžela/manželku, deti – objatie pomôže zvládať stres. Vďaka objatiu sa budete cítiť šťastná a milovaná. Takáto blízkosť lieči. 
    6. Spánok. Je kľúčový, pretože počas spánku sa triedia a spracovávajú zážitky z dňa. Ak chýba spánok, mozog nemá kedy triediť udalosti a je tým všetkým zahltený. Viem, že je náročné zaspať, ak sa človek trápi a keď prežíva náročný čas. Preto sa skúste pred spaním upokojiť, nepracovať, urobiť si pohodu, aby ste nešli vystresovaní spať. V žiadnom prípade nepodceňujte potrebu spánku.

Každý z nás prežíva počas života rôzne okamihy. Život nie je úplne jednoduchý a prináša všetky možné situácie. Je dôležité, aby sme sa o seba vedeli postarať. Aby sme dokázali vyjsť z náročného kruhu povinností, chaosu a únavy. Pretože keď sme v záťaži, všetko je pre nás náročné. Ťažké je nám starať sa o deti, ťažké je nám byť milými. Nevieme oddychovať a tešiť sa z dní, ktoré máme.

Prajem nám, aby sme sa vedeli postarať sa sami o seba a najmä, aby sme aj ťažké chvíle dokázali zvládnuť s dôverou, že Bohu všetko slúži na dobré. 

 

Fotografia: pexels

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár
Prosím zadajte svoje meno