Recenzia: O drobcoch a dospelákoch

0
224

O drobcoch a dospelákoch je zaujímavá a veľmi podnetná rozprávková kniha pre deti vo veku 4-7 rokov. Prináša dvanásť zábavných, ale aj poučných príbehov detí z Mestečka, ktoré oslovia nielen deti, ale aj dospelých. Je vidieť, že autorka Marianna Čaučíková dobre pozná svet detí, pretože vo svojich príbehoch (ktoré vznikali ako rozprávky pre jej synčeka) rozoberá témy, ktorými deťmi v predškolskom veku žijú (napr. priateľstvo, zdravá výživa vs. sladkosti, lenivosť, netrpezlivosť atď.). Ponúka príjemný čas čítania (keďže sa v príbehoch neobjavujú žiadne hrôzostrašné postavy, ktorých by sa deti mohli báť), a preto sa deti s rodičmi môžu plne oddať potešeniu zo spoločného skúmania, čo všetko drobci v Mestečku zažili. Stretneme sa tu napríklad s Hugom, ktorý kvôli svojmu zamračenému dňu takmer prišiel o narodeninovú oslavu, s Hankou, ktorú jedenie ovocia a zeleniny zachránilo pred zmenšovaním sa, s Miškou, ktorá vďaka sledovaniu písmeniek pochopila správny význam slova „priateľstvo“, alebo s Violkou, ktorá zistila, že všade dobre, ale doma s rodinou je najlepšie. Pozvánkou do ich príbehov nám môže byť aj samotný úvod knihy, v ktorom sa píše:

Ahojte, drobci,

pozývam vás do Mestečka, v ktorom žijú drobci – presne takí, ako vy. Zvedaví a hraví, šikovní i nezbední. Veselí, no občas majú aj svoje drobné či veľké starosti. Našťastie, sú tu aj dospeláci, ktorí sú im na blízku, pomáhajú im a spolu im je vždy veselšie. Max, Leo, Lucka, Hugo, Anetka… Každý z nich je trochu iný, no všetci majú zaujímavé zážitky. V Mestečku je jedno pekné ihrisko, kde sa drobci a rodičia dospeláci stretávajú, hrávajú a rozprávajú svoje príhody. Táto knižka ich počula a pre vás zapísala.

Kniha je unikátna, pretože je nielen krásne napísaná, ale aj samotnou autorkou veľmi pekne ilustrovaná. Je „children-friendly”, teda naozaj vhodná pre deti (čo v dnešnej dobe neplatí o každej rozprávkovej knihe určenej detskému čitateľovi) – používa zrozumiteľný jazyk, príbehy sa ľahko sledujú, majú pre pozornosť detí predškolského veku optimálnu dĺžku, zaoberajú sa takými oblasťami života, ktoré sú pre deti zaujímavé a sú im blízke, rozprávky vkusne dotvárajú farebné ilustrácie, ktoré sú názorné a vďaka nim si deti môžu „čítať“ túto knižku aj samy.

Veľmi sa mi na týchto príbehoch páči ich obsah, ktorý je nielen zaujímavý a napínavý, ale prináša deťom aj poučenie. Autorka prostredníctvom príbehov deťom láskavo, jednoducho a zrozumiteľne vysvetľuje, prečo napríklad nie je zdravé jesť veľa sladkostí, v čom tkvie čaro priateľstva, prečo sa nevyplatí byť lenivým, alebo že domov je najlepšie miesto na zemi.

Sú to príbehy, ktoré sú živé a znejú skutočne, preto si ich deti určite obľúbia a rodičov poteší, že okrem spoločnej zábavy strávenej čítaním našli príbehy, v ktorých sa ich drobci našli a niečo nové sa v nich naučili aj poučili.

Som rada, že už prišla aj na náš trh pôvodná detská kniha, ktorá je pekná, zaujímavá a ktorú môžem bez výhrad odporučiť aj ostatným rodičom.

Bibliografický popis: ČAUČÍKOVÁ, M. 2016. O drobcoch a dospelákoch, Bratislava : Focusart s.r.o., 72 s., lepená, ISBN 978-80-97249-70-0.