Ako si založiť domáce átrium inšpirované Katechézami Dobrého pastiera

0
402

Mám takú jednu túžbu. Vlastne dve. Ale súvisia. Túžim po tom, aby sa naše deti cítili spolu s nami v kostole doma. A zároveň túžim po tom, aby sa Ježiš cítil doma v našej rodine. Lebo to je cirkev. Keď sme my ako rodina – domáca cirkev – doma v Kristovi a On v nás. A na toto „udomácňovanie“ nás v Ježišovi a Jeho v nás som s veľkou vďačnosťou a úžasom objavila jeden nádherný prostriedok – Katechézy Dobrého pastiera a im príbuzný koncept Godly Play.

Obe metódy spája, že sú založené na skutočnosti, že dieťa má prirodzený cit pre vnímanie Boha a na Montessori pedagogike a princípe: „Pomôž mi, aby som Boha spoznal sám.“ V prípade, že sa chcete o Katechézach Dobrého pastiera (ďalej KDP) dozvedieť viac, šup, čítajte TU rozhovor s Katkou Kostyálovou, lektorkou KDP. Zatiaľ čo KDP sú dôsledne prepracovaným spôsobom katechézy, ktorú vedú vyškolení lektori v špeciálne na tento účel zariadenej miestnosti nazvanej átrium, príbuzným konceptom Godly Play sa dá výborne inšpirovať pri výrobe pomôcok na domácu katechézu, keďže sú o niečo jednoduchšie a videá s jednotlivými katechézami sú ľahko dostupné na Youtube.

Ja som sa prvýkrát stretla s Godly Play pred tromi rokmi, keď kamarátka Maťka Jokelová (poznáte ju napr. z článkov o domácej liturgii) prišla na našu mamičkovskú gmailovú skupinu s nápadom vrecúškovej výmeny.

Vrecúšková výmena

Vrecúšková výmena mala spočívať v tom, že (citujem) „každá mama urobí napr. 10 rovnakých materiálov k nejakej aktivite uložiteľnej do vrecúška alebo škatuľky a potom si to vymení s deviatimi inými mamkami – každá má napokon 10 rôznych aktivít.“ Výzva sa stretla s veľmi pozitívnou odozvou. Nazbieralo sa nás do skupinky 13 mamín. Každá z nás si vymyslela nejakú tému. Ja som si napr. vybrala Podobenstvo o Dobrom pastierovi. Mojou úlohou bolo vymyslieť materiál a text k jednoduchej katechéze. Inšpirovala som sa videom z Godly Play. S pomocou šikovnej tety, sestry, neterky a neviem koho ešte, keďže ja som tak trošku ľavá, som pripravila zelenú látku ako lúku, z modrej látky bolo jazierko, ako plot som použila také tie doktorské špachtle z lekárne, kamienky sme nazbierali s deťmi pri jazere a obrázky Dobrého pastiera, oviec a vlka mi farebne vytlačili a zalaminovali susedia. K tomu krátka knižočka s textom katechézy, všetok materiál som vložila do vrecúška zlatej farby a bolo! A to všetko trinásťkrát – pre každú maminu jedno. Obetavá kamarátka sa ponúkla, že všetky vrecúška môžeme priniesť k nej. Ona ich roztriedila tak, aby každá z trinástich mamín mala v taške trinásť rôznych vrecúšok a rozdistribuovala ich.

 

Zariadenie domáceho átria

Pre veľký úspech sme výmenu po roku zopakovali. Taak. Mala som doma 26 vrecúšok alebo škatuliek s krásnymi katechézami. A vôbec som ich nepoužívala. Ležali krásne uskladnené v priesvitnej škatuli v sklade. Uvedomila som, že pokiaľ ich nemám na očiach, nepoužívam ich.

Práve sa blížili dcérkine tretie narodeniny. Napadlo mi, že by sme jej ako darček mohli zariadiť domáce átrium. Átrium, ako vysvetľuje Katka v spomínanom rozhovore, je predsieň kostola, „je akýmsi premostením medzi učebňou a kostolom“. Je to vlastne špeciálne zariadená miestnosť, v ktorej prebiehajú Katechézy Dobrého pastiera. Názvom sme sa inšpirovali pri zariaďovaní priestoru určeného na domácu katechézu.

Od nápadu po realizáciu už nebola cesta dlhá. Trochu som pogooglila a na stránke JYSK-u som našla to, čo sme potrebovali – biely regál s tromi poličkami a k tomu dva koberčeky. Manžel zašiel kúpiť, poskladal, do poličiek som uložila niekoľko prvých katechéz a bolo! Katechézy sme konečne začali používať.

 

Ako to u nás doma funguje

Snažím sa mať s deťmi vždy jednu novú prezentáciu týždenne, a to v nedeľu popoludní. Úprimne povedané, vďaka tomuto plánu katechézu príležitostne aj máme. Snažím sa to brať s nadhľadom a v pohode. Keď sa podarí, tak super, keď nie, nič to, aj zajtra je deň. Keď sa to však podarí, tak je to naozaj veľmi super! Zvlášť dcérka je na tento typ katechézy veľmi vnímavá. Po novej katechéze vždy chce, aby som ju niekoľkokrát zopakovala, prípadne si ju začne robiť sama, čo je miestami pri jej veku celkom komické – najmä keď si z katechézy o vzácnej perle zapamätá takú kľúčovú stať akou je obzeranie si bielej látky slúžiacej ako podklad a komentovanie vetou: „Hm, čo by to mohlo byť ? Je to snehová guľa?“

Ako zorganizovať vrecúškovú výmenu v piatich krokoch

Radi by ste sa zapojili do vrecúškovej alebo škatuľkovej výmeny? Zorganizujte ju!

  1. Napíšte mail maminám zo svojho okolia či spoločenstva. Stručne predstavte hlavnú myšlienkou, ktorou je (ha, ešte raz kopírujem mail spred troch rokov, ktorým Maťka oslovila nás): „Každá mama urobí napr. 10 rovnakých materiálov k nejakej aktivite uložiteľnej do vrecúška alebo škatuľky a potom si to vymení s deviatimi inými mamkami – každá má napokon 10 rôznych aktivít.“
  2. Založte si na google discu tabuľku, do ktorej povpisujete mená mamín, ktoré sa rozhodli zapojiť. Ku každému menu napíšte tému, ktorú si daná mama vybrala. Z tém si môžete vybrať buď podobenstvá – tie sú veľmi vďačné pre malé deti – či jednotlivé liturgické obdobia. Zvážte, či budete materiál vkladať do vrecúšok (sú spratnejšie) alebo škatuliek (krajšie vyznejú na poličke domáceho átria, aj sa z nich materiál lepšie vyberá a vkladá späť). Do tabuľky môžete tiež pridať stĺpček na adresu či telefónne číslo. Stanovte si termín, do ktorého materiály vyrobíte a dohodnite sa na spôsobe distribúcie. Najjednoduchšie je mať jedno zberné miesto alias obetavú maminku, ku ktorej ostatné maminy nanosia svoje vrecúška, ona to podelí a povydáva naspäť.
  3. Začnite vyrábať! Je veľmi užitočné, keď si mamy medzi sebou radia, kde čo zohnali, prípadne sa spoja na jednu väčšiu objednávku materiálu a ušetria na poštovnom a pod.
  4. Vyčleňte si doma priestor, v ktorom budete katechézy s deťmi robiť. Myslím, že je ideálne, keď je to miesto čo i len trochu oddelené od hračiek – ak už nie priamo iná miestnosť (u nás obývačka), tak aspoň špeciálny regál alebo polička. Je dôležité, aby deti vnímali, že tento materiál nie je hračka a tento čas je špeciálny, je posvätný.

 

No stres, mamule!

Rozbúchalo sa vám po prečítaní tohto článku srdce? Preháňajú sa vám hlavou myšlienky – to ešte AJ TOTO by som mala zvládať? Ale ako? A kedy?? Nebojte, na tomto viera vašich detí nestojí ani nepadá. Choďte do toho, len ak vám je takéto niečo blízke, ak z toho budete mať potešenie. To „udomácňovanie sa“ Ježiša v nás a nás v ňom sa deje nespočetným množstvom spôsobov. Každý z nás má ten svoj. Rozhodujúca je túžba. Ak túžite sprostredkovávať svojim deťom vieru takýmto spôsobom, choďte do toho. Ak nie, nechajte tak a pokojne žite to „udomácňovanie“ po svojom.

PS: Ak máte v srdci túžbu rozvíjať domácu liturgiu, nech sa páči, nakuknite do nášho eshopu, nájdete tam zopár užitočných vecičiek – napr. tieto krásne obrúsky a štóly v liturgických farbách, Nedeľný bulletin – šikovnú pomôcku na prípravu na nedeľnú sv. omšu či ružence pre najmenších modlitebníkov.

 

Foto: súkromný archív A. M.

ZDIELAŤ
Predchádzajúci článokCSABA TOLNAI: Mužská spiritualita v praxi. Škaredé káčatko je dávnou minulosťou
Nasledujúci článokManželstvo spútavané minulosťou
Andrea Mikolášiková
ThLic. ANDREA MIKOLÁŠIKOVÁ je vydatá, má tri deti, s rodinou žije v blízkosti Bratislavy. Študovala katolícku teológiu na Trnavskej univerzite v Bratislave a Katholieke Universiteit Leuven (Belgicko). Licenciát so špecializáciou na teológiu manželstva a rodiny získala na International Theological Institute Trumau (Rakúsko). Baví ju hľadať Boha vo všednosti i výnimočnosti (nielen) rodinného života a deliť sa s inými o svoje objavy.

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár
Prosím zadajte svoje meno