10 jednoduchých rád, ako spomaliť

0
5

Máte pocit, že ste sa ocitli v rýchlom kolotoči? Že všetko naokolo vás pohltilo viac, ako ste plánovali a chceli? Tu je 10 jednoduchých rád od sestry Theresy Aletheia Noble, ako sa stíšiť a upokojiť.

  1. Choďte sa prejsť. Prechádzka nezaberie viac ako 10-15 minút vo vašom dennom programe. Malá prestávka nám pomôže spomaliť, kontakt s prírodou a čerstvým vzduchom nás vytrhne z kolobehu povinností.
  1. Vypite si šálku kávy alebo čaju bez toho, aby ste robili niečo popri tom. Znie to veľmi jednoducho, no mnohí s tým majú problém. 5 minút nič nerobiť. Netelefonovať. Nečítať. Nepozerať televízor. Nekontrolovať emaily. Len sedieť.
  1. Prečítaj si evanjelium, ktoré sa v dnešný deň číta v kostole. Čítaj dvakrát a potom si vyber vetu, ktorá ťa oslovila. Toto je v princípe lectio divina, no ak nemáš čas na všetky kroky, ktoré si lectio divina vyžaduje, urob aspoň tento jeden.
  1. Nastav si jeden večer do týždňa ako „večer bez technológií“. Čítaj knihu, stretni sa s priateľom, napíš list, ale nechytaj sa počítača, telefónu ani televízora. Znie to tak jednoducho, ale koľkí z nás to nedokážu… Jeden večer do týždňa si užiť tých, ktorých milujeme, bez toho, aby nám v ceste stále obrazovka.
  1. Zaveď zmeny v plánovaní dňa. Niekedy stačí zmeniť denný rozvrh v malých detailoch a pomôže to zbaviť sa úzkostného pocitu z tlaku a napätia, ktoré pociťujeme. Ak zvyknete chodiť na obed o 12.00, choďte o 5 minút skôr a strávte ten čas napríklad tým, že budete pomalšie kráčať alebo sa pri niekom zastavíte a prehodíte pár viet.
  1. Učte sa od detí. Deti sú tie čarovné bytosti, ktoré nikdy nepodliehajú časovému nátlaku. Čas strávený pri deťoch nám pomôže ponoriť sa do prítomnosti, jediného momentu, pre ktorý sa oplatí žiť – určite viac ako žiť ustavične v budúcnosti.
  1. Pozeraj von z okna alebo hore na oblohu aspoň minútu denne. Koľkokrát za deň sa na minútku zahľadíš von cez okno a obdivuješ padajúce vločky snehu alebo klopkanie dažďa? Alebo pozeráš na oblohu a pozoruješ, ako sa pohybujú oblaky? Sestra Theresia hovorí: „Niekedy, keď sa prechádzam vo veľkom meste, zastavím sa na chodníku a pozerám hore. Uprostred uponáhľaných ľudí si poviem: Chcem byť ten človek, ktorý pozerá na nebo.“ Buďme tými ľuďmi, ktorí pozerajú na nebo.
  1. Uvar alebo upeč niečo len tak, pre zábavu. Nájdi si zaujímavý recept a priprav ho, len pre radosť z varenia, uži si ten pocit, že niečo „vytváraš“.
  1. Nastav si na telefóne alarm ráno, na obed a večer. Keď zazvoní, na minútku sa zastav a buď v tichu alebo povedz jednoduchú modlitbu. Mobily a iné moderné vymoženosti nás obyčajne rušia, no môžu nám aj pomôcť. Existuje viacero dobrých katolíckych aplikácií pre modlitbu liturgie hodín, ruženca, modlitebník… Ale niekedy to nefunguje z jednoduchého dôvodu: aplikáciu musíme zapnúť. Alarm môže byť účinnou pripomienkou, aby sme na modlitbu nezabudli.
  1. Spomeň si na veci, ktoré ťa privádzajú do napätia, a ďakuj za ne. Ak ťa vytáčajú deti, povedz: „Bože, ďakujem Ti za moje nádherné deti.“ Ak ťa stresuje škola, pomodli sa: „ďakujem Ti, Bože, že som schopný sa učiť a za to, že aj vďaka štúdiu môžem rásť a dozrievať.“ Ak je niekto chorý, povedz: „ďakujem, Bože, za túto osobu, Ty vieš, ako ju mám rád…“ Ak budeme naše denné napätia vnímať ako prezlečené požehnania, dokonca aj vtedy, keď sú bolestivé, urobíme veľký krok k vnútornému pokoju.

 

Spracované podľa stránky http://aleteia.org/2016/12/13/10-simple-ways-to-slow-down-this-advent/

foto: pixabay.com

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár
Prosím zadajte svoje meno